lauantai 5. huhtikuuta 2014

Tummia sävyjä ja kylmiä väreitä

En ole ehtinyt viime viikkoina hirveästi kirjoittaa Voice of Finlandista, mutta joka viikko olen ohjelman katsonut kyllä jälkikäteen. Ja vaikka paljon hyviä esityksiä matkalle on mahtunut, myös muutamia heikompia lempilaulajiltani on nähty. Mm. Anni Saikku on esittänyt kauden aikana kaksi huonoa biisiä, jotka eivät hänen äänelleen sopineet. Tästä seurauksena olikin sentimentaalinen pudotus kisasta viime viikolla.

Ainoat jotka eivät ole missään vaiheessa tuottaneet pettymystä, ovat olleet Emma Schnitt ja Siru Airistola. Olen ollut jo pidempään aivan varma, että nämä neidot nähdään finaalissa. Kerrankin myös Suomen kansa tuntuu olevan minun kanssani samaa mieltä, sillä molemmat pääsivät yleisöäänillä livelähetyksistä jatkoon.

Aivan varma ei voittajasta kuitenkaan voi olla, molemmat kun ovat niin mielettömiä laulajia, että biisivalinnalla tulee olemaan suuri merkitys. Kylmiä väreitä on jokatapauksessa luvassa loppuun asti. Sirulta haluaisin kuulla esimerkiksi Kate Bushia, koska hänen äänialansa siihen riittäisi. Emma taas on parhaimmillaan lämpimässä soulissa, ja sitä toivon vielä jatkossakin kuulevani.

Viime viikolla Emma lauloi jälleen ties kuinka monennen kerran tiensä mun sydämeen Emeli Sandén 'My Kind of Loven' avulla ja eilen Siru vakuutti huikealla versiolla Shirley Basseyn 'I (Who Have Nothing)':sta.

Toki Tiia Erämerikin jatkaa yhtenä suosikeistani, mutta ei tälle parhaalle kaksikolle vain ole vertaista. Pidän molemmista esiintyjistä niin paljon, että minua ei edes harmita, kumpi heistä voittaa, kunhan se jompi kumpi on :) Emman kuva on Iltasanomista, Sirun Voice of Finlandin Facebook -sivulta. Klikkaa kuvasta esityksiin.

Tänään onkin sitten kaverin synttäribileet, ja aukeaa mun Tallinnan tuliaiset :) Mä rakastan kotibileitä! Yhtään niin paljon en baaria odotakaan, ja tuskin jatkoille tulee lähdettyä, ellei sitten osa porukasta jostain syystä haluaisi lähteä jatkamaan iltaa Klubille. Siellä on nimittäin tänään Hang The DJ! ja keikalla Iisa!




5 kommenttia:

  1. No niin, olen nyt tavallaan vahingon kautta itsekin katsonut VOF:ia vähän, ja kun näin Emma Schnittin esityksen ja joitakin viittauksiasi, niin löysinkin jo metsästämästä lisää Emmaa (löysin ihan liian vähän…)! Mun mielestä esimerkiksi tämä toimii: http://www.youtube.com/watch?v=D7kU1-wyx2c !!! Huh. Jotain uuttakin oli nyt tullut Youtubeen! En vieläkään silti ihan täysin ole innostunut tuosta formaatista, mutta en voi sanoa sen enää olevan ihan turhakaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei oo turhaa missään nimessä! Kaikki tän kauden Emman esitykset löytyy tästä linkistä. Kätevää :) Muutkin artistikohtaset vedot löytyy tuolta pääsivulta ylävalikosta.

      http://www.nelonen.fi/ohjelmat/the-voice-of-finland/tag/emma-schnitt

      Poista
    2. Jatketaan näin kirkkaammalla mielellä vähän syvällisemmin :)

      Eli telkkarin viihdeohjelman pääasiallinen tarkoitus on kuitenkin tarjota katsojille viihdettä, ja sitä tää formaatti tarjoaa. Mulle erityisesti, Idolsia en oo edes katsonut vuosiin, ja mulle oli itse asiassa yllätys, että ilmeisesti Siru on jossain vaiheessa siihen osallistunut.

      En tiedä, mikä näiden artistien merkitys on levybisnekselle, kaikki ei kuitenkaan ota tuulta alleen, mutta toisaalta ihan tälläsiä laulajia mitä nyt Emma ja Siru on, ei oo hirveästi tässä ohjelmassa nähty. Inga Söder viime vuonna oli ehkä ensimmäinen maailmanluokan laulaja tässä skabassa mun mielestä, mutta siitähän mä kirjoitin jo silloin :)

      Poista
    3. Jeps, nimenomaan viihdettä, josta itsekin tykkään jossain määrin! Mulle se viihde tässä on kuitenkin ajoittain tuntunut yliampuvalta... nimim. aiemmin pari alkukarsintaa nähneenä ja siihen ennakkovaikutelmani perustaen. Nyt tässä on ollut oikeasti jo tasokkaampia laulajia (jos verrataan sitten vaikkapa Idolsiin, jota sitäkin on joskus tullut tsekattua), jotka ovat päätyneet viihdeformaattiin tekemään itseään tunnetuksi. Itsehän tarkoitin, että henkilökohtaisella tasolla en ole jaksanut täysin ymmärtää ja uskoa löytäväni idoleja tästä ohjelmasta, ja vaikka VOF tarjoaa jo valmiimpia laulajia, niin se ei silti nouse kovin korkeammalle Idolsista... viihteellinen laulukilpailu on aina viihteellinen laulukilpailu.

      Kuitenkin joudun ainakin Emma Schnittin kohdalla tekemään poikkeuksen, sillä jään odottamaan häneltä lisää lauluja ja toivon totisesti niistä löytyvän folk-henkeä! Mutta silti esimerkiksi poppiskin toimisi hänellä hyvin... Ja sitten toisaalta on aina ihan mieltäavartavaa nähdä erilaisia esityksiä ja laulutyylejä. Voisi sanoa, että ihan hyvähän edellinen voittajakin jollain tasolla on, omassa genressään, mutta ei sitten yhtään mun heiniä muuten. Kun kuulin esityksen, niin se jäi taatusti siihen yhteen kertaan, ja juuri se tekee näistä formaateista vähän ankeita omalla kohdalla. Niiden rajoittuminen usein kertakäyttöiseksi.... Mutta yleisellä tasolla siis ymmärrän ohjelman idean!

      Poista
  2. Oon täysin samaa mieltä, paitsi että mä tykkään siitä vaan enemmän. Mutta viime vuoden voittaja oli mun mielestä aivan karmeaa, eikä laulutaitokaan ollut mun mielestäni voiton arvoinen. Silloin vaikutti siltä, että katsojat ei tosiaan ollut muutenkaan loppukaudesta samoilla linjoilla mun kanssani, mut nyt on eri ääni kellossa.

    Sun makuus vois muuten olla toi Sofia Tarkkanen enemmän, vaikka tän viikon esityksessä ei folkkia ollutkaan. Muuten siinä on sellasta tatsia ollut, ja se on inserteissä sellaista ilmottanutkin haluavansa vetää. Etenkin sen itse sovittama folkimpi versio The Black Keysin Lonely Boysta veti mut sanattomaks.

    VastaaPoista

Kommenttisi on hyväksyttävänä. Pidätän oikeuden julkaista ainoastaan asiallisia kommentteja.