perjantai 27. joulukuuta 2013

Teknokulttuurin nousu

Vaikka mainitsinkin YouTuben käytön hankaluudesta ja videoiden toimivuudesta uudessa Samsungin soittimessani, niin onneksi se kuitenkin suostui toistamaan tämän. Sain nimittäin ehkä parhaan joululahjani aineettomassa muodossa bongatessani joulupäivän iltana tämän Tilmann Küntzelin tekemän Sub Berlin - The Story of Tresorin. Kyseessä on dokumentti, joka on valmistunut jo 2009, mutta joka on ladattu vasta tänä vuonna YouTubeen, englanniksi tekstitetty versio vieläpä vasta alle kuukausi sitten. Katsoin tämän joulupäivän ja tapaninpäivän välisenä yönä, ja se edusti kaikkea sitä mitä dokumentilta haluan nähdä.

Dokumentti kertoo yhden merkittävimmistä tarinoista liittyen teknomusiikin ja ravekulttuurin historiaan, mutta myös Länsi- ja Itä-Saksan yhdistymisen jälkeisestä ajasta aina hylättyjen tilojen hyödyntämiseen ja eurooppalaisen klubikulttuurin noususta ensimmäisiin Love Parade ulkoilmafestivaaleihin saakka. Aivan mieletön dokumentti jopa niille, jotka eivät konemusiikista niin paljon välitä, mutta joita musiikin historia yleisesti kiinnostaa. Kyseessä on kuitenkin merkittävä kulttuurihistoriallinen tarina. Dokumenttiin on löydetty runsaasti todella kiehtovaa arkistomateriaalia, sekä konemusiikin merkittävimpien tekijöiden haastatteluita.

Vaikka tekno on muuntautunut ja fuusioitunut nykyään moneen eri musiikin alalajiin, on suurimman osan nykypäivän teollisesta popmusiikista kiittäminen tätä 90-luvun alun aikakautta. Puhumattakaan popin ja alakulttuurien rajamailla liikkuvista suurista nimistä kuten Tiësto, Armin Van Buuren, Swedish House Mafia tai Avicii. Ilman tätä historiaa, heitä ei yksinkertaisesti ilmiönä voisi olla olemassa.

Tämä dokumentti on ehdottomasti syväluotaavin ja paras tapa ymmärtää konemusiikin ja teknon historiaa. Ja vaikka en itse ole koskaan käynyt Berliinissä tai Tresorilla, tämä auttaa ymmärtämään sitä, millaista tuohon aikaan on ollut ja mikä on muovannut minusta sen ihmisen joka olen nykyään.

Vaikka Suomessa tai etenkään Tampereella ei päästy aivan samalle tasolle kuin muualla Euroopassa, täälläkin oli paljon laittomia reivejä. Silloin tuntui, että jokainen bileissä kävijä tunsi toisensa vähintään yhden tai kahden kaverin kautta. Sellaista yhtenäisyyden tunnetta, joka silloin oli, ei nykypäivänä enää ole. Kaikesta siihen aikakauteen liittyvästä, josta olen aiemmin kirjoittanut, löydätte parhaiten tietoa ravekulttuuri tägin alta.

Joka tapauksessa, jos aihe kiinnostaa, katsokaa ja nauttikaa!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommenttisi on hyväksyttävänä. Pidätän oikeuden julkaista ainoastaan asiallisia kommentteja.